25 اکتبر 2023- بر اساس نتایج یک مطالعه ی جدید، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که در یک آزمایش کاهش وزن با کمک رژیم غذایی شرکت کرده بودند، یک سال بعد تفاوت هایی را در طیف گسترده ای از نشانگرهای زیستی بالقوه سلامت متابولیک نشان دادند.

این پژوهش که از داده‌های کارآزمایی بالینی بهبودی دیابت (DiRECT) استفاده کرده و حاصل همکاری بین دانشگاه بریستول، دانشگاه گلاسکو و دانشگاه نیوکاسل است، در ژورنال Diabetologia منتشر شده است.

کاهش وزن در حال حاضر یک مداخله کلیدی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است، البته به لطف مطالعه ی DiRECT که نشان داد کاهش وزن با کمک یک رژیم غذایی در مراقبت های اولیه - برنامه Counterweight-Plus - می‌تواند دیابت را به وضعیت بهبودی برساند. این برنامه توسط NHS به عنوان یک مداخله بالینی اثبات شده برای بیماران دیابت نوع 2 پذیرفته شده است. با این حال، تاکنون، تاثیر آن بر سلامت متابولیک گسترده‌تر بیماران تا حد زیادی ناشناخته بود.

محققان دانشکده پزشکی بریستول برای اینکه بفهمند آیا مزایای کاهش وزن به سلامت متابولیک گسترده‌تر هم می‌ رسد، سطوح بیش از 1000 مولکول یا "متابولیت" را در نمونه‌های خون 261 شرکت‌کننده آزمایش DiRECT قبل و یک سال پس از شروع مداخله، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این رویکرد که مجموعاً به عنوان متابولوم شناخته می شود، تصویری دقیق از سلامت سلولی در زمان نمونه برداری به محققان ارائه می دهد.

حدود 14 درصد از تمام متابولیت های اندازه گیری شده توسط مداخله تغییر یافتند. بسیاری از تغییراتی که محققان در پاسخ به رژیم غذایی مشاهده کردند، قبلاً در جهت مخالف قبل از شروع دیابت نوع 2 گزارش شده بود. این تغییرات چندین هفته پس از پایان مرحله کاهش وزن مداخله مشهود بود، که نشان دهنده مزایای پایدار برای سلامت بیمار است. این یافته ها از اجماع رو به رشد در مورد اهمیت وزن اضافی به عنوان عاملی در پاتوژنز دیابت نوع 2 و به عنوان یک هدف درمانی حمایت می کند. این اتفاق نظر در توصیه های اخیر انجمن دیابت آمریکا و انجمن اروپایی مطالعه دیابت منعکس شده است.

در حالی که به نظر می رسد بیشتر تغییرات متابولیک با کاهش وزن مرتبط است، برخی از آنها ارتباطی با کاهش وزن ندارند و احتمالاً به دلیل تغییرات مداوم در رژیم غذایی و دارو هستند. به عنوان مثال، محققان افزایش سطح اسیدهای چرب امگا 3 (مرتبط با مصرف ماهی) را در یک سال در بیمارانی که در بازوی  Counterweight-Plus کارآزمایی قرار داشتند در مقایسه با گروه کنترل مشاهده کردند.

دکتر لورا کوربین، نویسنده اصلی این مطالعه از واحد اپیدمیولوژی یکپارچه MRC بریستول، گفت: بر اساس این یافته‌ها، به نظر می‌رسد در بیمارانی که اخیراً برای آنها دیابت نوع 2 تشخیص داده شده است، کاهش وزن از طریق محدودیت کالری حداقل برخی از تغییرات متابولیکی که قبل از تشخیص رخ داده بود را معکوس می کند.

او افزود: ما امیدواریم که در آینده از این رویکرد برای درک بهتر تغییراتی که در بین بیماران وجود دارد، هم در حساسیت به سلامت متابولیک ضعیف و هم در پاسخ به درمان استفاده کنیم.

این تیم در حال حاضر امضای متابولومیک این مداخله ی مبتنی بر رژیم غذایی را با جراحی چاقی به عنوان یک رویکرد جایگزین برای کاهش وزن مقایسه می‌کنند. آنها امیدوارند که در آینده داده های مربوط به داروهای کاهش وزن جدید مانند سماگلوتاید را نیز با این رویکرد مقایسه کنند.

منبع:

https://www.miragenews.com/diet-induced-type-2-diabetes-remission-affects-1111243/